23. april 2010

Ekstra gode rundstykker

Dette er en oppskrift jeg fant i et blad i en frisørsalong, som jeg knotet ned på mobilen i all hast.

7 dl vann
15 g gjær
2 ts salt
1 ss honning
1 ts kanel
2 ts kardemomme
1 håndfull mandler og pinjekjerner
1 håndfull tørkede tranebær
600 g almspelt/grahamspelt
3 dl grove havregryn/musli

Gjær, salt og honning løses opp i vannet. Rør inn havregryn og de andre tørre ingrediensene. Melet til slutt. Røren skal være forholdsvis flytende. La stå kjølig med plastikk over bollen i 10 - 12 timer (kan stå et døgn). Fordel med to skjeer på et brett. Slå et glass vann nederst i stekerommet. Stekes 15 - 20 minutteer på 210 grader.

Dette blir spennende - sunn, rask frokost er planen min for dette prosjektet! Jeg har tatt cashew nøtter i stede for mandler, og vanlig spelt siden jeg ikke fant sånn fancy spelt på butikken. Nå står røra i kjøleskapet - så resultatet kommer i morgen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar